Krantenknipsel inscannen

Bij het inscannen van een krantenknipsel zijn er eigenlijk maar twee dingen waar je op moet letten. Leg er een donkergekleurd vel achter en bewerk de foto en de tekst apart.
Verder valt met blur, blur more, helderheid/contrast rechtzetten eigenlijk alles al goed te krijgen.

We beginnen met de originele scan. Ik heb het stukje vrij slordig uit de krant gescheurd, omdat dit het verhaal wat duidelijker maakt.


Het verschil is nauwelijks te zien, maar het volgende plaatje is een beetje gedraaid zodat alles recht is geworden. Dit gaat in PhotShop heel gemakkelijk met de measure tool.


Vervolgens selecteer ik eerst de foto en pas ik Blur-more toe. Hierdoor verdwijnt het raster en is de foto op verschillende resoluties goed te bekijken.


Het contrast van de foto is wat verhoogd.


Nu inverteer ik eerst de selectie en verhoog het contrast. In de tekst kan dit over het algemeen vrij hard gebeuren. Je ziet ook de achtergrond meteen zwart worden.


Nu even met crop de uitsnede gemaakt van het deel van het krantenknipsel waar het allemaal om begonnen is.


En tot slot het eindresultaat, waarin ik nog wat zwarte stukken van de rand verwijderd heb.

0 reacties: